05.03.2010

Kritisk behandlingsbehov

Norsk psykiatrisk forening sto i spissen for en undersøkelse i 2009 og slo med den fast at den norske befolkning var tilfredse med dagens praksis av tvangsbruk i psykiatrien.

At statsviter Frank Valebrott nå mener undersøkelsen ikke holdt mål; vel.
...det syntes ikke jeg heller! Men jeg tok den visst ikke helt seriøst på det tidspunkt.
"Det får da være måte på hva slags medisinskfaglig komplisert dilemma, man overlater til menig mann/kvinne og demokratiet å avgjøre?!" - tenkte jeg.
Den gang ei, viser det seg. Det er farlig å ikke ta den slags signaler på alvor.



Nå innser jeg at  Norsk psykiatrisk forening virkelig mente det. De bruker undersøkelsen som argument for å bevare status quo og retten til å tvangsbehandle mennesker.
Det er skremmende? Det vitner om dype splittelser i organisasjonens sjel!
Der er menneskene som rår over størst fagkompetanse og definisjonsmakt innen psykiatri i hele landet. De er ansvarlige for hvordan store deler av helsetilbudet blir både forvaltet og utført til daglig, som skal hjelpe mennesker i den ytterste nød. En profesjonsorganisasjon som altså jukser og bedrar den norske befolkning til å støtte noe de umulig kan vite hva ER...?! Ifølge Valebrokk er nevnte undersøkelse et rent "bestillingsverk"!
De utgjør en fare for omgivelsene - det kan da umulig være noen tvil.

Om ikke annet foreligger det et solid behandlingsbehov! Etter at forholdene er avslørt, og de fremdeles ikke innser sin egen tilstand...
Norsk Psykiatrisk Forening vil ikke overfor TV 2 erkjenne at det begås overgrep.
- Det er et spørsmål man hverken kan svare ja eller nei på, mener foreningens leder Jan Olav Johannessen.
Dette må antas å kunne bli mye verre dersom ingen setter i verk øyeblikkelige tiltak.

På befolkningas reaksjoner kan det virke som om, i alle fall et utvalg på la oss si 1000 personer, vil være enig i en slik vurdering av tilstanden til Norsk psykiatrisk forening.
Så - riktignok med et forskuttert statistisk signifikant flertall "NEI" ved å stille befolkninga spørsmålet
"Er det betryggende at høyt kvalifisert helsepersonell utformer en undersøkelse slik at den gir resultatet de ønsker - som er å få utøve en praksis de ikke kjenner konsekvensene av, for tilfeldige mennesker i nød?" - er det kun en løsning:
Tvangsinnlegg Norsk psykiatrisk forening.
Er ikke farlighetsprinsippet tilstrekkelig, er behandlingskriteriet fylt til randen og vel så det.

- og undersøkelsen som ligger til grunn, er foretatt etter prinsippet om keiserens nye klær. Forøvrig det samme prinsippet Norsk psykiatrisk forening bruker i omgang med rettighetene til brukermedvirkning innenfor psykisk helsevern.

2 kommentarer:

  1. Keiserens nye klær er en svært treffende karakteristikk av denne såkalte undersøkelsen.

    Jeg setter stor pris på bloggen din.

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Det var veldig hyggelig å høre.
    Jeg er litt skjelven her enda - "på nett".

    Dessuten er ikke "hyggelig" helt dekkende...
    Var det ikke for bloggen DIN nemlig, er jeg ikke sikker på om jeg hadde vært på nett i det hele tatt. Så man kan vel trygt si at det er gjensidig!
    Det er vel derfor dette føles litt uvirkelig -.
    TAKK.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord til meg, om du har synspunkter eller tanker om det jeg skriver her.