17.02.2010

Vet man snart "hvorfor", Johannessen?

Det er overhodet ikke meningen å være frekk - virkelig ikke.
Men jeg må innrømme at det plager meg enda.
Og når jeg spør, er det fordi du gjorde det.

Det var da også et alldeles betimelig spørsmål.


Tvang i behandlingen er et viktig og vanskelig tema, sier du i Aftenposten 17. januar 2008. Du
ønsker å belyse nyanser:
Ragnfrid Kogstad etterlyser 2. januar nyansene i denne viktige debatten. Jeg kan forsikre om at sakens nyanser vurderes av dem som står midt oppe i dette feltet.
En betryggende forsikring? Det vet jeg ikke.

MITT spørsmål NÅ - som da var ditt - er imidlertid knyttet til forskning.
For om forskning, sier du følgende:
Ja, vi vet for lite om konsekvensene av tvangsinnleggelser, og det traumatiske i dette.
Forskning trekker i retning av at førstegangssyke med psykose, også har posttraumatisk stresslidelse i 40 % av tilfellene.
Hvorfor?
Vel.
To år senere, Jan-Olav Johannessen, leder av Norsk psykiatrisk forening.

- Hvorfor?

Det hadde vært interessant å vite om du har fått svar på spørsmålet ditt.
Det svaret har jeg ventet spent på i lange tider nå.

Er dere klar over hvor mange mennesker det i så fall dreier seg om - hvert eneste år...?


Skulle svaret fremdeles være åpent, tror jeg det er fullt mulig å få noen.
Selv om jeg dessverre betviler at noen vil søke dem, der de er å finne.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord til meg, om du har synspunkter eller tanker om det jeg skriver her.